p
p
p

Twoi pracownicy zamartwiają się Twoimi opiniami, uwagami kolegów i klientów? Brakuje im odwagi i pewności siebie? Unikają nowych wyzwań? Nieustannie tłumaczą się i przepraszają? Myślą o sobie źle? Jeżeli choć na część tych pytań odpowiadasz „tak”, Twój personel prawdopodobnie ma niskie poczucie własnej wartości.  Czyj to jest problem?

Szefie, czy to Twój problem?

Osoby z zaniżonym poczuciem własnej wartości nie zauważają swoich zalet. Rozpamiętują porażki i niepowodzenia. Wierzą, że są jeszcze gorsze niż są w rzeczywistości. Często boją się życia. Trudno im odnaleźć się w pracy, mają trudności z nawiązywaniem relacji, dają się wykorzystywać. Niskie poczucie własnej wartości sprawia, że nie osiągają w życiu radości, poczucia spełnienia i… szczęścia. Czy tacy pracownicy są zorientowani na realizację celów? Czy angażują się w pracę, mają pomysły, cieszą się kolejnym dniem  jako możliwością samorealizacji?

Skąd się bierze zaniżone myślenie o sobie?

Przyczyn możemy poszukać w dzieciństwie. Ludzie rodzą się idealni, gotowi na nowe wyzwania, otwarci na poszukiwanie odpowiedzi. Dzieci są absolutnie pewne siebie. W jaki sposób dziecko uczy się chodzić? Maluch zalicza kolejne upadki, lecz zaraz wstaje i idzie dalej. Wymazuje z pamięci porażki i dzięki temu uczy się chodzić. Dorośli już tak nie potrafią, bo od najmłodszych lat kształtuje ich otoczenie. Następuje  ciągłe porównywanie, np. : brat jest lepszy w piłce nożnej a córka znajomych ma lepsze oceny albo, że „syn sąsiadów gra na gitarze a Ty nie?!” Zanika pozytywna samoocena, nie dopasowanie do „idealnego obrazka świata”- następuje stopniowa utrata poczucie własnej wartości. Takie ukształtowanie, a właściwie „skrzywieni” prowadzi ludzi w dorosłe życie, gdzie być może będą musieli sprostać Twoim wymaganiom..  Jeśli okażesz się bardzo wymagający, zorientowany na cele a przy tym  mało wspierający, poczucie wartości Twojego pracownika jeszcze się obniży…

Czym jest poczucie własnej wartości?

To wewnętrzne przekonanie o człowieka o nim samym, o tym jaki naprawdę jest. Wpływa ono na postawę człowieka wobec świata i innych ludzi. Można powiedzieć, że poczucie własnej wartości uniezależnia od innych ludzi. Jako Szef możesz mieć do czynienia z trzema przypadkami: zawyżonym poczuciem wartości – takie osoby uważają, że są wręcz ideałami. Życie, a także Ty jako pracodawca  najczęściej szybko może to weryfikować i osoba taka staje się np. sfrustrowana, agresywna, ciągle niezadowolona. Drugi przypadek to zaniżone poczucie wartości. Najczęściej są to osoby wycofane, niepewne siebie. Mimo że dobrze pracują,  potrzebują niejako lustra, osoby, która nieustannie im mówi, że są dobre w tym co robią. Trzecia sytuacja występuje wówczas, gdy człowiek ma realne poczucie własnej wartości. Nie popada w samouwielbienie, ale daleko jej do negowania swojej wartości. Ma dobre samopoczucie, właściwie ocenia swoje mocne i słabe strony. Na swoich atutach buduje kolejne etapy życia. Jest pozytywnie nastawiona do świata i innych. Nie zastanawia się, czy jej postawa zasługuje na pochwałę. Skupia się na tym co robi, co sprawia jej przyjemność, daje zadowolenie i rozwija. Ufa sobie.  To Twój ideał pracownika. Czy istnieje?

Czy można zbudować poczucie własnej wartości?

Jeśli czujesz, że z  poczuciem wartości Twoich pracowników  jest coś nie tak, możesz praktycznie od zaraz wspomóc proces jego odbudowy.  Klasyczny proces odbudowy składa się on z trzech etapów:

1. określenie  samoświadomości człowieka – kim jest, czego chce, jakie są jego wartości, czyli czym kieruje się w życiu –  to będzie fundament na jakim zbuduje poczucie swojej wartości.

2. samoakceptacja – człowiek powinien polubić siebie, takimi jacy jesteśmy ze wszystkimi wadami i zaletami.

3. praca nad swoim sposobem myślenia czyli

-przejęcie odpowiedzialności za własne życie – zaprzestanie narzekania na innych wokoło i wiara, że wiele zależy od nas.

– dialog z samym sobą jak z dobrym przyjacielem –   słowa mają ogromną moc!

– odwaga w podejmowaniu  decyzji a przy tym prawo do popełniania błędów . Błąd to nie klęska, tylko komunikat zwrotny, że trzeba coś zrobić inaczej.

– brak porównywanie się z innymi tylko ze sobą samym z wczoraj.

–  zdobywanie nowej wiedzę i umiejętności,

– wyznaczanie ambitne i realne cele  celebrowanie celebrujmy swoje sukcesy!

W których etapach budowania wartości Twoich pracowników możesz pomóc jako Szef?


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *